Ykkösiä ja nollia
Onko sinullekin käynyt samoin: Mainitsit kotona, että pölynimuri on alkanut takkuilla, ja että saattaisi olla aika ostaa uusi. Yhtäkkiä huomaat joka sovelluksen mainostavan sinulle pölynimureita? Tai oletko kenties huomannut, että Instagramin, Tiktokin tai muun somealustan sinulle tarjoama sisältö ei vastaa yhtään sitä mitä vaikkapa vanhemmillesi tarjotaan. Molemmissa tapauksissa datalla on iso merkitys, sillä tätä hyödyntämällä palvelimet voivat kohdentaa mainontaa ja sisältöä käyttäjille.
Mitä on data?
Tähän kappaleeseen suunnittelin määritteleväni datan, mutta tajusin, että sen määritteleminen yhdellä lauseella on mahdotonta. Varsinkin, mikäli tahtoo miellyttää semantiikkaan taipuvaisia aivojani. Data terminä onkin helpoin selittää vertaamalla sitä siihen useasti yhdistettäviin käsitteisiin: informaatioon ja tietoon, joista jälkimmäinen lienee arkisin ja helpoiten ymmärrettävissä. Tieto on jotain, minkä ihminen on ymmärtänyt. Informaatio taas on jotain, mistä voimme tietoa ammentaa. Yksinkertaistaen kertolaskujen kaavat ovat kakkosluokkalaiselle informaatiota, joka kolmosluokalla jalostuu tiedoksi. Mitä data sitten on? Tässä ketjussa sen paikka on ensimmäisenä. Data on toisiinsa vertautuvia arvoja, joita ei ole vielä analysoitu informaatioksi. Suomeksi sanottuna ykkösiä ja nollia.
|
Kuva 1. Opintopolku. |
Data digitaalisen liiketoiminnan keskiössä
Dataa analysoimalla saadaan siis informaatiota, josta voidaan jalostaa tietoa. Mikä merkitys tällä on sitten liiketoiminnan kannalta? Kuten alun esimerkeissä, yritykset hyödyntävät dataa tarjoamalla sen perusteella tuotteitaan potentiaalisille ostajille. Hyödynnettävissä olevan datan määrä on niin järjetön, että sitä on vaikea käsittää. Olen kuullut sanottavan, että Google tuntee sinut paremmin, kuin paras ystäväsi, puolisosi, vanhempasi, tai sinä itse. Dataa käytetään hyväksi tosin muuhunkin kuin mainostukseen. Muun muassa ennustettaessa lentojen myöhästymistä, hyödynnetään dataa useasta eri lähteestä.
Tällä hetkellä yritykset keräävät dataa ilmaiseksi, vaikka se on yksi liiketoiminnan tärkeimpiä palasia. Lähes kaikki netinkäyttäjät hyväksyvät automaattisesti evästeet, joita yritykset pääsevät hyödyntämään, ja sitä kautta keräämään palkkion, kun mainokset vaikuttavat meidän ostokäyttäytymiseemme. Jos voisin jotain tulevaisuudesta ennustaa, uskon ihmisten tulevan tietoisemmiksi antamastaan datasta ja ymmärtävän sen arvon paremmin.
Lähteet:
Knowit. Liiketoiminta-analytiikka. Luettavissa: https://www.knowit.fi/palvelut/solutions/dataohjattu-liiketoiminta/analytiikka-ja-bi/liiketoiminta-analytiikka/?utm_term=liiketoiminnan%20analytiikka&utm_campaign=Data+%7C+Analytiikka+%26+BI&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=6211625184&hsa_cam=15388214111&hsa_grp=129662268625&hsa_ad=564688325689&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-344770447383&hsa_kw=liiketoiminnan%20analytiikka&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=CjwKCAiA68ebBhB-EiwALVC-Ng9_nENgYzQQWAnfFrW6HuvGc6VnOv2mukk-Ql-ar5dOIod9R8MypBoC4y0QAvD_BwE. Luettu: 14.11.2022.
Avoin dataopas. Mitä data on? Luettavissa: https://avoin-data-opas.github.io/data/mita.html. Luettu 14.11.2022.
Kuva 1. Opintopolku. https://konfo-files.opintopolku.fi/koulutus-teemakuva/1.2.246.562.13.00000000000000002375/c748532e-9e21-4e92-8940-6661db401a84.jpg.
Hyvä teksti jälleen. Pidän siitä, kuinka koukutat lukijan puhuttelemalla alussa. :)
VastaaPoista