5. & 6. Evästeitä ja digimarkkinointia

Kuva 1. Ads.

Markkinointi on jo jonkin aikaa ollut vahvasti kallellaan internetiin. Kaukana ovat ajat, kun tuotteen markkinoinnin keskeisimpiä kysymyksiä olivat esimerkiksi mainosjulisteiden sijoituspaikat, ja kuinka kallista maan isoimman lehden etusivun mainos on. Näitä keinoja tietenkin hyödynnetään jossain määrin vieläkin, mutta todellinen voittaja on se, joka onnistuu markkinoinnissaan digitaalisesti. Edelleen on toki runsaasti televisio- sekä radiomainontaa. Molemmissa pohdinnan alla on myös mainoksen saavutettavuus: mitä kanavaa tai ohjelmaa juuri meidän yrityksemme potentiaaliset asiakkaat seuraavat? mihin aikaan he katsovat televisiota tai kuuntelevat radiota?

Digitaalinen markkinointi vaikuttaa kryptiseltä ja monimutkaiselta, mutta periaate on sama. Missä ovat juuri meidän yrityksemme potentiaaliset asiakkaat? Mutta sen sijaan, että mainospaikoiksi etsittäisiin isompia billboardeja, etsitään parhaita verkkosivuja, sekä sosiaalisen median käyttäjäryhmiä. Isona erona aiempaan siirryttäessä digitaaliseen markkinointiin on se, että mahdollisuudet moninkertaistuvat. Paitsi, että netistä saatavaa dataa on enemmän, mainostuspaikkojakin on moninkertainen määrä verrattuna aiempaan.

Kuva 2. Cookies.
Digitaalisen markkinoinnin tehokkuus perustuu kerättyyn dataan. Aiemmin mainoksen toimivuutta verrattiin tietoon siitä, kuinka paljon tuotetta on myyty mainostuksen yhteydessä. Nykyään internetin käyttäjistä saadaan kerättyä niin paljon tietoa, että sanotaan alustojen tuntevan ihmisen paremmin kuin hän itse. Tietoa kerätään evästeiden (myös
 cookies) avulla, jotka ihmisillä on tapana jopa huomaamattaan hyväksyä. Kerätty tieto voi olla vaikka se, mihin aikaan kuukaudesta olet alttiimmillasi ostamaan, tai minkä kaltaisten toimien jälkeen todennäköisesti ostat. Evästeet myöskin hyödyntävät laitteittesi mikrofoneja, ja saatatkin huomata sinulle mainostettavan tuotetta, josta olet hiljattain maininnut puheessasi. Hurjimmat teoriat väittävät, että evästeet vakoilevat myös mobiililaitteiden etukameroita, ja rekisteröivät esimerkiksi sen, millaiselle sisällölle hymyilet.
Kuva 3. Google-haku.

Tärkeä osa digitaalista markkinointia on myös hakukoneiden optimointi. Se tarkoittaa yrityksen verkkosivujen, siihen yhdistettävien artikkeleiden, sekä sosiaalisen median tilien ja postausten sisällön muotoilemista niin, että ne vastaavat parhaiten käyttäjien hakuja eri hakukoneista. Tavoitteena on voittaa kilpailevat yritykset ja saada oma verkkosivu ensimmäiseksi hakujen listalla.

Hakukoneista tärkein on Google, jonka hakukoneella on globaalisti 90 % markkinaosuus. Liki monopoliasemansa se onkin saavuttanut edistyksellisyydellään optimoida hakujen tuloksia perustuen kerättyyn dataan. Yrityksen näkökulmasta jättipotti onkin siis löytyä google-hakujen kärkipäästä.

Lähteet:

Popa. Mitä on digitaalinen markkinointi? Luettavissa: https://www.popa.fi/mita-on-digitaalinen-markkinointi/. Luettu 5.12.2022.

Paperplanes. Onko hakukonemainontaa myös Googlen ulkopuolella? Luettavissa: https://www.paperplanes.fi/blogi/vaihtoehtoja-googlelle/. Luettu: 5.12.2022.

Kuva 1. Ezoic. Ads. https://www.ezoic.com/wp-content/uploads/2019/06/shutterstock_634572878.jpg.

Kuva 2. Nordic Green Energy. Evästeet. https://www.nordicgreen.fi/wp-content/uploads/nordicgreen_fi_cookies_515x332-mihmpfvs03wx47cf86543rduhmm47ryesqikfmpmos.jpg

Kuva 3. Ilta-Sanomat. Google-haku. https://is.mediadelivery.fi/img/468/5d7ca272d5d448a9aa83ff340157eb3a.jpg

Kommentit

  1. Hyvin kattavasti kirjoitettu teksti, jota oli ilo lukea. Maininnat hurjista evästeiden käytöstä pysäytti miettimään.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti