4. Verkkoshoppailu - pros & cons.

Digitalisaatio on tuonut mukanaan täysin uuden tavan tehdä ostoksia: nimittäin verkkokaupat. Me kaikki olemme eläneet aikaa, jolloin ostokset tehtiin vain kivijalkakaupoissa. Postin vuoden 2020 tutkimuksen mukaan lähes 60 % suomalaisista ostaa verkosta kerran kuussa ja voin vain kuvitella kuinka paljon se on lisääntynyt viimeisenä kahtena vuotena, kun olemme tässä välissä käyneet läpi koronapandemian, sekä verkkokaupat ja -maksaminen ovat kehittyneet entisestään. Miksi verkkokaupat ovat niin suosittuja?

Kuva 1. Teen vogue. 25 best online clothing stores.
Verkkoshoppailu on ratkaisu moneen nykyajan tuomaan ongelmaan. 2020-luvun ihmisellä ei ole y2k -kärsivällisyyttä, eikä hän aina jaksa etsiä tuotetta fyysisestä myymälästä. Kirjoitus- ja verkon latausnopeudesta riippuen internetin hakukone löytää etsimäsi 0,5-5 sekunnissa. Tämän lisäksi hakukone tai mobiiliaplikaatio vertaa sinulle myös hinnat eri kauppojen välillä, mikä säästää aikaa parhaimmillaan tunteja. Nykyään myös monen verkkokaupan toimitus on ilmainen. Tai ainakin se on ilmaistu niin. Useassa tapauksessa toimituksesta aiheutuvat kustannukset on tietenkin laskettu mukaan tuotteen hintaan, mutta sana "ilmainen" on aina hunajaa kuluttajan silmille. Nykyään meidän on siis mahdollista shoppailla monipuolisemmin ja halvemmalla, sekä saada tuote käsiimme liikuttamatta montaakaan
niveltä. Miksi emme siis tekisi niin?

Kivijalkamyymälät eivät ole tietenkään hävinneet mihinkään. Ennemminkin voidaan puhua ilmiön muuttaneen muotoaan. Nykyään fyysinen liike ei ole enää välttämättömyys yritystoiminnalle. Kantakaupungissa myymälän vuokrakustannukset ovat megalomaaniset, ja nykyään moni yritys aloittaakin toimintansa verkkokauppana, jota mahdollista pyörittää vaikka kotoa käsin. Tälle tielle myös moni jää ja toiminnan laajentuessa vuokraa syrjäisemmältä alueelta varaston, josta käsin hallinnoi toimituksiaan. Kuitenkaan kaupunkien keskustat eivät ole autioituneet, ja ihmiset haluavat edelleen liikkua kotoaan pois ja tehdä ostoksia paikan päällä. Monet myöskin pitäytyvät tarkoituksella poissa verkkokauppojen ihmeellisestä maailmasta, tai ostavat verkosta vain sen, mitä eivät helposti turvalliseksi koetusta kivijalkamyymälästä saa. Tämä voi johtua joko tunnelmallisista tai tottumuksellisista syistä, tai sitten verkko-ostamiseen liittyvistä riskeistä ja epäluuloista. Mutta mitä riskejä verkko-ostamiseen sitten sisältyy?

Itse olen tottunut verkko-ostaja, mutta mikäli puhutaan puhtaasti turvallisuudesta, laittaisin edelleen rahani mielummin ostamiseen sirukortilla tai käteisellä. Verkossa on monia epäluotettavia toimijoita, emmekä voi usein täysin luottaa siihen, että maksaessamme tuotteesta saamme sen varmasti käsiimme. Myöskin moni huijari tavoittelee luottokortti- ja henkilötietoja, vaikka toimittaisikin myymänsä tuotteen sovitusti. Itse suosin usein epäilyttävissä tilanteissa maksutapana laskua, mikäli se vain on saatavilla. Näin voin tarkastaa tuotteen ennen sen maksamista.

Kuva 2. Forbes. Types of credit cards.

Usein kuitenkin ostaessani tutuista, kotimaisista verkkokaupoista maksan ostokseni suoraan luottokortilla. Luottokortilla maksaminen on turvallisempaa kuin suoraan verkkopankissa, ja näin laskut eivät pääse kasautumaan ja siten yllättämään minua. Verkkokauppojen helppous tuokin uusia haasteita myös ihmisille, jotka ovat taipuvaisia ostaamaan liikaa tai jopa shoppailuriippuvaisia. Fyysisessä ostamisessa välivaiheet käydään läpi rauhallisemmin, jolloin jokaisen kaikkien kohdalla on aikaa harkita ostopäätöstään uudelleen. Nykyään saatan löytää itseni ostamasta jotain verkosta vain minuutissa, kun kauppa on jo edellisestä ostokerrastani tallentanut maksutietoni, ja tilausvahvistus kilahtaa gmailiini vain muutamalla klikkauksella. Pelottavaa, eikö?

Lähteet:

Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Verkkokauppahuijaus. Luettavissa: https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/huijaukset/verkkokauppahuijaus/. Luettu: 3.12.2022

Posti. Suomalaisista jo lähes 60 % ostaa verkosta kuukausittain. Luettavissa: https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/tiedotteet/verkkokauppatutkimus-2020. Luettu. 3.12.2022.

Kuva 1. Teen vogue. 25 best online clothing stores. https://assets.teenvogue.com/photos/5fda44be6a7e3ee4d8bd93ef/16:9/w_1280,c_limit/Style_BestOnlineStores_Dec15_SOCIAL.jpg. 

Kuva 2. Forbes. Types of credit cards. https://www.forbes.com/advisor/wp-content/uploads/2022/07/credit_cards.jpeg-1.jpg. 

Kommentit

  1. Mielenkiintoisesti kirjoitettu teksti, jota olisi jaksanut lukea pidempäänkin. Avasit myös hyvin maksutapojen hyviä ja huonoja puolia. Ja pidän siitä, kuinka käytät tummennettuja sanoja!

    VastaaPoista
  2. Kiva, kun puhuit kuinka pelottavan helpoksi rahan käyttö on tehty. Hauskasti myös kirjoitettu tarina, tosi luettava! Ja normaali ihminen ei totisesti tunnu jaksavan käyvän kaupoissa vaan täytyy tilata nopeasti, että jaa muulle aikaa! Pelottavan korkeat nuo 60% tilaa verkosta kerran kuussa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti